ROTTERDAM JAMIN

De werkgroep 'Jamin terug in Crooswijk' maakt zich sterk voor het levend houden van de herinnering aan de Jamin fabriek in Crooswijk. Na een documentaire en een boek was er de wens voor een monument. Stichting KCP bracht de werkgroep in contact met beeldend kunstenaar Yasser Ballemans die een prachtig beeld ontwierp.
Het tweejarig bestaan van het beeld werd gevierd met een driedaagse workshop met kinderen uit de wijk. Een van de echte meisjes van Jamin (Jannie Hack) vertelde samen met Klaus Oordt namens de werkgroep over Jamin in Crooswijk. Yasser gaf uitleg over zijn beeld. Het doel van de workshop was om niet alleen over de geschiedenis van Jamin en het beeld te praten, maar ook om op zoek te gaan naar een nieuw snoepje van Jamin. Een snoepje met minder suiker, gemaakt met de allernieuwste technieken: een snoepje helemaal van nu!
Met Babette Looije van 'Lekkernijs' gingen de kinderen aan de slag met om met stikstof ijsjes te maken uit fruit en zelfs groenten. Onder leiding van Yasser gingen de kinderen aan de slag met sandwichborden om het nieuwe snoepje aan de man te brengen.
De laatste dag presenteerden de kinderen hun snoepje aan het nieuwe meisje van Jamin (actrice Eva van Welzenis) en aan buurtbewoners.

Met dank aan: Jolanda Copier (Cultuurscout Kralingen Crooswijk), Jannie Hack en Klaus Oordt (Werkgroep Jamin terug in Crooswijk, TOS Kralingen Crooswijk, Fleur Knops, Babette Looije (Lekkernijs), Eva van Welzenis en Yasser Ballemans.